• Accumulation I

    brooch 2018

    Accumulation I

    sold

  • Frame I

    brooch 2018

    Frame I

    € 1450,00

  • Frame II

    brooch 2018

    Frame II

    € 1450,00

  • Frame III

    brooch 2018

    Frame III

    € 1450,00

  • Frame IV

    brooch 2018

    Frame IV

    € 1450,00

  • Giraffe

    brooch 2018

    Giraffe

    sold

Tentoonstellingen

27 10 2018 — 22 12 2018

FrontRoom: PAUL ADIE Grounded

Het werk van Paul Adie is krachtig en brutaal; grote vormen, geen getut. Tijdens onze 'Jong Talent' presentatie op de KunstRAI 2017 werd de kwaliteit van zijn sieraden - gelukkig - onmiddellijk herkend; meerdere stukken werden gekocht, onder andere door CODA Museum, Apeldoorn. 

Grounded

Ondanks zijn gedegen opleidingen aan de University of Strathclyde in Glasgow en de befaamde Escola Massana in Barcelona, meldde Adie zich in 2016 bij de Akademie der Bildenden Künste in München. Dat is niet zo maar een opleiding. De student wordt er niet bij de hand genomen. De docenten, onder aanvoering van Karen Pontoppidan, begeleiden uiteraard het creatieve proces en de voortgang van hun pupillen, maar zij bepalen niet de te volgen weg. Een wereld aan technische faciliteiten staat tot ieders bechikking, maar verder zijn de studenten volledig op zichzelf teruggeworpen.

De tentoonstelling in de galerie is de eerste indicatie van wat het verblijf in München Adie oplevert. Zo veel is duidelijk, hij is niet in een zwart gat gevallen. Paul Adie toont in deze expositie een serie van negen broches. Hun opzet is tegelijk compacter én vrijer dan zijn eerdere werk. De stukken zijn samengesteld uit autonome, eigenzinnige vormen, die soms lijken te botsen en butsen, dan weer een soort doorlopende ontwikkeling tonen. De kunstenaar was op zoek naar een suggestie van ritme en beweging in het statische object. Al deze dynamiek wordt meermaals, en soms ternauwernood, gekanaliseerd door een haast klassiek, aan portretten en foto's refererend fysiek kader.  

In plaats van keurige, nagenoeg onzichtbare, verbindingen na te streven, mochten van de kunstenaar soldeer en oxidatie een eigen rol spelen in het eindresultaat; op meerdere plaatsen zijn al die spetters, vlekken en sporen ook nog met kleur aangezet. Het monumentale karakter van het werk verraadt Adie's genoegen om af te wijken van de normen die vanzelfsprekend lijkt voor sieraden. Hier wedijveren volmaaktheid en imperfectie met elkaar, zoeken mooi en morsig samen naar vaste grond onder hun voeten...

Ward Schrijver 
(© Galerie Rob Koudijs)