• Effect 02

    brooch 2019

    Effect 02

    price on request

  • Point 1.1

    ring 2017

    Point 1.1

    zilver, synthetische robijn, smaragd glas

    € 1075,00

  • Point 02

    ring 2019

    Point 02

    zilver ruthenium coating, rookkwarts

    sold

  • Mandara

    brooch 2016

    Mandara

    zilver, kwarts, topaas

    price on request

  • Point 01

    ring 2019

    Point 01

    zilver ruthenium coating, rookkwarts

    € 1695,00

  • Effect 01

    pendant 2019

    Effect 01

    zilver, kwarts, onyx, topaas, cubic zirconia

    price on request

  • Point 03

    ring 2019

    Point 03

    € 775,00

Tentoonstellingen

01 06 2019 — 27 07 2019

FrontRoom: TAKASHI KOJIMA Point

In een bepaald opzicht is de combinatie van Japan en sieraden ongewoon. In grote delen van de wereld decoreerden mensen zich eeuwenlang met ringen en armbanden, met hals- en oorsieraden, maar die toepassingen zijn Japan totaal vreemd. Ter verfraaiing of als ondersteuning van iemands status ontstonden er in dit land heel andere objecten. Zo werden bij kimono's - vaak al kunstwerken op zich (maar zonder zakken) - aan de sjerp rond het middel 'inro' gebonden: virtuoos gedecoreerde, vaak meerlagige kleine doosjes waarin zaken als zegels en medicamenten werden meegenomen; vrouwen konden zich tooien met al even prachtig bewerkte haarkammen en -spelden. 

Point

Er is één aspect waarop de decoraties uit Japan en de sieraden uit de rest van de wereld elkaar vinden: gevoel voor materialen, afwerkingen, details en generatie op generatie overgeleverde ambachtelijke tradities. Pas halverwege de negentiende eeuw, nadat de VS hadden besloten dat Japan niet langer zijn eeuwenoude isolatiepolitiek kon handhaven, maakten de Japanners kennis met andere culturen en hun gebruiken (en het westen met die van hen).

Het fenomeen 'eigentijds' sieraad heeft dus een bijzondere positie In Japan. Naast de eigen, overgeleverde sensitiviteit ten aanzien van handwerk, geeft het een kunstenaar uit dit land een vanzelfsprekende, onbelaste vrijheid. Die vrijheid spreekt ook uit Takashi Kojima's loopbaan: hij volgde aanvankelijk een opleiding voor architectuur en interieurontwerp - nog herkenbaar in zijn analytische, constructiegerichte benadering - en specialiseerde hij zich pas daarna tot vormgever en maker van sieraden. Hij toonde zijn werk zowel in zijn vaderland, als elders in de wereld zoals op de SOFA in Chicago, in Korea, Denemarken en Duitsland, en twee jaar terug in Nederland in het Design Museum Den Bosch. 

Kojima kijkt zowel terug - zijn moeder verzamelt zelfs antieke sieraden zodat het verleden als het ware onder handbereik is -, als naar zijn eigen tijd met zijn specifieke uitingen. Hij gebruikt al vanaf 2005 edelstenen in zijn werk omdat die voor hem op een bepaalde manier al eeuwen de kern vormen van veel sieraden. Als een soort contrapunt baseert hij zijn vormentaal op een typisch, eigentijds fenomeen uit Japan: de barokke cultuur van manga (strip) en anime (een leenwoord uit het engels 'animation'). De sieraden van Kojima zouden zó onderdelen uit die strips kunnen zijn, als een soort vertaling van de veelvoorkomende transformer-karakters. Dat is ook precies wat deze sieraden kunnen: verscheidene functies aannemen. Een object is vaak samengesteld uit meerdere onderdelen die apart gebruikt kunnen worden. Dat laatste is een essentieel aspect voor Kojima: zijn sieraden zijn nadrukkelijk bedoeld om te dragen. In dat opzicht is hij toch weer een loot aan een eeuwenoude stam:  het opheffen van de grens tussen vrije en toegepaste kunst, tussen de hoogsthaalbare kwaliteit en het dagelijks gebruik van een voorwerp, is essentieel Japans. 

Ward Schrijver 
(© Galerie Rob Koudijs)