• Beauty of the Dark

    brooch

    Beauty of the Dark

    zilver gepatineerd, madeira citrien

  • Anemone Blue Green

    earrings

    Anemone Blue Green

    goud, chrysopraas, starlite

  • Out of Here

    brooch

    Out of Here

    goud, amber

  • Daisy

    ring

    Daisy

    witgoud, amethyst, tourmalijn

  • Something Quite Beautiful

    brooch

    Something Quite Beautiful

    roodgoud, roos kwarts

Tentoonstellingen

06 04 2019 — 25 05 2019

CLAUDE SCHMITZ The Truth

Het vak van edelsmid is dan wel niet het oudste beroep ter wereld, maar al vanaf de vroegste tijden hebben mensen zich gesierd. De veelal onontkoombare technische eisen maakten al gauw dat het samenstellen van een sieraad een speciaal vak werd. De vormgeving werd millenia lang zowel gestuurd door de beschikbare materialen - of zaken die juist buitengewoon zeldzaam waren en daarmee extra benijdenswaardig - en wat op een bepaald moment 'mode' was. Pas eind negentiende eeuw maakten edelsmeden zich echt los uit de greep van hun welgestelde opdrachtgevers. Ze begonnen persoonlijker, eigenzinniger te ontwerpen en probeerden zich te richten op bredere lagen van de bevolking.

The Truth

Sinds de stormachtige jaren zestig, toch al weer ruim vijftig jaar geleden, kwam de nadruk in het sieradenmetier eerst te liggen op innovatie - het gebruik van ongewone, voornamelijk onedele materialen - en later op associatieve, verhalende aspecten en het werken vanuit een conceptueel idee. Daarmee is echter niet het hele verhaal van het eigentijdse sieraad verteld.

Niet alleen de grote juweliershuizen - de haute joaillerie- zochten gedurende de twintigste eeuw naar een modernere vormgeving, ook individuele kunstenaars probeerden tot een herinterpretatie te komen van een vakgebied dat sinds mensenheugenis was gedomineerd door adel, vorst en kerk. Het is voor hen een even opwindend als hachelijk avontuur om te laveren tussen opzichtig vertoon van welstand - de voornaamste kritiek van de sieraadrevolutionairen op het klassieke juweel - en de zinnenstrelende mogelijkheden die edelmetalen, email, parels en geslepen stenen bieden aan zowel een ontwerper als de uiteindelijke drager. De sieraden van Christa Lühtje en Ralph Bakker zijn uitmuntende voorbeelden van nieuwe, contemporaine visies. Naast hun werk toont de galerie ook al enige tijd stukken van de Luxemburgse edelsmid Claude Schmitz. Het sprak vanzelf hem te vragen om met een tentoonstelling zijn werk in samenhang te laten zien.

Schmitz is tussen 1995 en 1999 opgeleid aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen en hij voltooide twee jaar later zijn Master of Arts aan het Royal College of Art in Londen. Inmiddels woont hij weer in zijn geboorteland en heeft hij over de hele wereld geëxposeerd en is hij met zijn sieraden vertegenwoordigd in de collecties van het British Museum en musea in Luxemburg en België. De Rolling Ring mag zijn signature piece genoemd worden. Inmiddels uitgevoerd in verschillende edelmetalen en variaties, is deze ring een gekoesterde compagnon aan menig vinger. Met het werk dat de galerie nu toont, geeft hij zijn antwoord op de vraag welke richting het vak van edelsmid op zou kunnen gaan. De sieraden verrassen soms door onverwachte kleurcontrasten, soms door de botsing van vormen of verwijzingen, maar overtuigen altijd door hun subtiel evenwicht en de verfijnde afwerkingen van de gebruikte materialen. U bent van harte uitgenodigd het avontuur mee te beleven...

Ward Schrijver 
(© Galerie Rob Koudijs)